Fotoverslagen
Regiobijeenkomst bij Inter in Duiven
Op 8 juni was de VBN te gast bij Inter in Duiven. Dit bedrijf realiseert met behulp van diverse partners meldkamers voor met name de 112-wereld. Tijdens de bijeenkomst gingen deskundigen uitgebreid in op wat daarbij komt kijken.
Edwin Meeuwissen (business team manager consultancy) en Caroline Schilder (control room consultant) van Inter vertelden hoe je optimaal een control room creëert en hoe deze vervolgens optimaal is te gebruiken. Daarvoor is behalve techniek het nodige aan trainingen vereist. Een ander aspect dat steeds belangrijker wordt is ergonomie. Het is steeds lastiger om aan gekwalificeerde centralisten te komen en een goede werkplek kan in ieder geval de uitstroom beperken. De sprekers noemden twaalf knelpunten. Al bij zes van dergelijke knelpunten stapt de helft van de operators binnen afzienbare tijd op. Het gaat dan bijvoorbeeld om verouderde systemen, een overload aan informatie of omgevingslawaai. De knelpunten vormden de basis voor een studie naar de ideale werkplek in de control room, waarmee onder andere bij een groot energiebedrijf wordt geëxperimenteerd.
Informatiemakelaar
Roland Heesen van Nenova IT ging vervolgens in op de datagedreven meldkamer. Welke proces flow is nodig om een centralist efficiënt te laten werken? In de 112-wereld is men al vrij ver met het antwoord op deze vraag, maar elders zijn nog flink wat verbeteringen mogelijk. Goede automatisering kost geld, geeft Heesen toe, maar bespaart uiteindelijk op arbeidskrachten en opleidingstrajecten. Kunstmatige intelligentie wordt ook meer en meer toegepast. Deze technologie vermindert de kans op onnodige alarmmeldingen, maar zorgt ook voor nog meer data die verwerkt moet worden. Het is de uitdaging om dat steeds slimmer te doen. Meldkamers worden zo steeds efficiënter en effectiever. Met de datagedreven methode wordt het zelfs mogelijk om proactief op te treden. Data wordt achtereenvolgens verwerkt tot informatie, kennis en wijsheid. En meldkamers evolueren van reactief, naar preventief, predictief en zelfs excellent. Ook de rol van de centralist verandert. Nu is het nog melding ontvangen en 112 bellen. Technisch is het echter al mogelijk om de melding snel te beoordelen en dan compleet met alle data naar de hulpdiensten te sturen. De centralist verandert zo in informatiemakelaar.
Kunstmatige intelligentie
Een centralist kan niet de beelden van 64 camera’s gelijktijdig urenlang in de gaten houden. Een computer kan dat wel. Kasper van Kekem en Henk-Jan Hop van VAIBS legden uit hoe kunstmatige intelligentie de centralist kan helpen bij het signaleren van ongewenste situaties. Belangrijk daarbij is het maximaal uitfilteren van onnodige meldingen, omdat dan uiteindelijk terechte meldingen ook genegeerd gaan worden. Eenmaal goed geconfigureerd, bespaart de technologie de centralist enorm veel tijd, terwijl meteen de opmerkzaamheid aanzienlijk verbeterd wordt. Het door VAIBS gebruikte Vaidio-platform biedt inmiddels al meer dan dertig methodes, die binnen de meeste VMS-en gebruikt kunnen worden om onder andere indringing, verkeersovertredingen en andere incidenten te signaleren. Dat wordt voor beveiliging gebruikt, maar ook voor marketing in winkels. Hoeveel mannen en vrouwen komen er dagelijks en wat is hun leeftijd? Door gebruik van metadata is dit privacyvriendelijk bij te houden. De camera is tegenwoordig een meervoudige sensor, aldus de sprekers.
Tot slot kondigde Ben Nagel namens het bestuur een nieuwe fase aan binnen de VBN. Komend najaar wordt tijdens een heisessie de koers voor de komende drie jaar bepaald op basis van input van de leden. Die kunnen hiertoe een enquête invullen over de toekomst van de vereniging. Het blijft volgens Ben lastig om jongeren aan te trekken, maar ook dat krijgt meer aandacht. Achter de schermen wordt intussen hard gewerkt aan de Security Summit van 2024, die op 21 maart in congrescentrum 1931 in ’s-Hertogenbosch gaat plaatsvinden.