Archief

Gemaakt op: 04 februari 2016

Distributiecentrum Wehkamp

Donderdag 4 februari heeft de VBN weer een bijzonder bedrijfsbezoek verzorgd.

Ditmaal waren de leden te gast bij het gloednieuwe, uiterst geavanceerde logistieke centrum van Wehkamp in Zwolle. Dat dit een technisch Eldorado is, blijkt wel uit het feit dat van de 100 miljoen euro die het gebouw gekost heeft, 70 miljoen is gespendeerd aan de installatie die het mogelijk maakt dat voor het middaguur bestelde producten nog dezelfde dag bij de klant worden afgeleverd.

Programmadirecteur Andries van Daalen van Wehkamp vertelde dat de online-winkel met 205.000 verschillende producten van 2000 merken nu al zo'n 138 miljoen bezoekers per jaar trekt en dat in 2020 naar verwachting de helft van alle boodschappen online zal worden aangeschaft. Per jaar verlaten 9 miljoen pakketjes het bedrijf, waarvan 30 procent (vooral niet passende kleding) retour komt. Om het proces te borgen is veel in beveiliging geïnvesteerd, maar zijn ook kritische onderdelen, zoals het datacentrum, op de eerste verdieping geïnstalleerd vanwege overstromingsrisico in het gebied.

Facilitymanager Jan de Niet ging verder in op het beveiligingsbeleid en hoe dit in de nieuwbouw tot uitvoering is gebracht. Zo zijn niet minder dan dertigduizend sprinklerkoppen geïnstalleerd. Ook aan mogelijke uitval van de netspanning en dataverbindingen is gedacht. Speciale voorzieningen zorgen dan voor minimale verstoring van de continuïteit.

Tot slot werd een uitgebreide rondleiding verzorgd, uiteraard gevolgd door de traditionele netwerkborrel met een hapje en een drankje.